آشنایی ورزش بدمینتون

4 سال پیش
آشنایی ورزش بدمینتون
1/5 - (2 امتیاز)

اگر به دنبال یک ورزش قدرتی هستید بدمینتون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. بدمینتون از جمله بازی هایی است که اغلب افراد آن را به طور تفریحی نیز بازی می کنند. این بازی در ظاهر بسیار راحت جلوه می کند، اما اگر بخواهید یک بازیکن حرفه ای بدمینتون باشید حتما باید قوانین و اصول این بازی را بدانید. این بازی بسیار مهیج بوده و نیازمند استقامت بدنی بالا است. در ادامه به تاریخچه و اصول و قوانین این بازی می پردازیم. با ما همراه باشید:

تاریخچه ورزش بدمینتون

بدمینتون در ابتدا در کشور هند اجرا شد و از آن پس در کشور انگلستان نیز طرفدارانی پیدا کرد. این بازی در هندوستان به نام پونا شهرت داشت، اما به جهت اینکه این بازی در قصری به نام بدمینتون برپا شد، پس از آن به نام بدمنیتون تغییر نام داد.

سال 1934 فدراسیون این ورزش تاسیس شد و پس از آن شهرت ویژه ای بدست آورد. از آن دوران به بعد دیگر کشور ها نیز این ورزش را به عنوان ورزشی رسمی می شناختند. در ایران نیز حدود یکصد سال پیش با ورود انگلیسی ها به جنوب کشور این ورزش رواج پیدا کرد. در ابتدا بدمینتون در شهر های مرزی و نفت خیز طرفدار داشت. زمین این بازی در ابتدا در مسجد سلیمان بنا شد و در سال 1351 اولین فدراسیون بدمینتون در آنجاد تشکیل شد.

ویژگی های بازی بدمینتون

این بازی بسیار مهیج بوده و دقت، استقامت و سرعت بالایی را می طلبد. بنابراین ورزشکارانی که می خواهند این بازی را به شکل حرفه ای دنبال کنند باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند. بدمینتون را می توان در سالن های ورزشی و یا محیط های باز انجام داد. با این حال به دلیل جو آب و هوایی انجام آن در سالن های ورزشی راحت تر خواهد بود، چراکه توپ این بازی بسیار سبک بوده و با ورزش باد به راحتی منحرف می شود، بنابراین انرژی مضاعفی از ورزشکار خواهد گرفت.

طول زمین بدمینتون به اندازه طول زمین ۱۴/۷۲۳ متر – عرض زمین دو نفره ۶/۱ متر – عرض زمین یک نفره ۵٫۱۴ متر است. دورتا دور این زمین با خطوطی به عرض 40 سانتی متر خط کشی شده است. در وسط این زمین نیز تور آن قرار دارد که ارتفاعی به اندازه 1.55 متر دارد.

آشنایی ورزش بدمینتون

تجهیزات مورد نیاز برای ورزش بدمینتون

این بازی از دسته ورزش هایی به شمار می آید که نیازمند تجهیزات بسیار گران قیمت نیست. مخصوصا اگر مبتدی باشید، شروع این ورزش هزینه بسیاری را برای شما ایجاد نخواهد کرد. در ادامه تجهیزات مورد نیاز برای این ورزش را معرفی خواهیم کرد:

شاتل یا توپ بدمینتون

توپ مناسب برای بدمینتون باید دارای 16 پرک باشد که به سر آن که از جنس چوپ پنبه با روکش طیبعی و یا مصنوعی است وصل شده است. این توپ باید وزنی معادل 4/37 تا 5/50 گرم داشته باشد.

راکت بدمینتون

وسله اصلی و مهم این بازی راکت بدمینتون است. این راکت در انواع سبک ، سنگین و متوسط تولید می شود. غالبا جنس راکت ها از آلمینیوم سبک است، اما برخی با راکت های چوبی نیز بازی می کنند. راکت بدمینتون باید دارای استاندارد هایی باشد که ما در بخش انتخاب یک راکت خوب برای بدمینتون تمامی این معیار ها را توضیح داده ایم.

لباس بازی بدمینتون

همانطور که می دانید این ورزش دارای تحرک بسیار است، بنابراین راحتی و مناسب بودن لباس بسیار حائز اهمیت است. برای انتخاب لباس خوب باید به راحتی امکان عبور هوا و همچنین تبادل حرارت بدن را داشته باشد. اگر به شکل حرفه این ورزش را انجام می دهید، لباس شما باید قوانین بین المللی را داشته باشد.

کفش مناسب

اگر در محیط های باز بدمینتون بازی می کنید باید از کفش آجدار و اگر در سالن بازی می کنید باید از کفش با کف صاف استفاده کنید. کفشی که انتخاب می کنید باید دارای استاندار های مختلفی باشد. هرگونه کفش را نمی توان برای این بازی پر تحرک انتخاب کرد. بهتر است در هنگام پوشیدن کفش از جوراب های ضخیم برای محافظت از پاها استفاده کنید.

اصول بازی بدمینتون

اگر زمین بدمینتون را دیده باشید متوجه شده اید که زمین با تور بدمینتون به دو قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای دو جایگاه است. بنابراین این ورزش را می توان به صورت انفرادی و یا دوبل انجام داد. به این شکل که بازیکنان به شکل ضربدری با یکدیگر بازی می کنند. این بازی با رد و بدل کردن توپ بین دو زمین صورت می گیرد. در صورتی که توپ به زمین حریف اصابت کند، برای بازیکن امتیاز محسوب می شود، اما اگر تو به زمین خود بازیکن بیفتد امتیاز برای حریف خواهد بود.

نحوه امتیاز دهی در این بازی برای مردان 15 امتیاز و برای بانوان و نوجوانان 11 امتیاز است. بنابراین هر یک از بازیکنان که زودتر به این امیتازات دست یابند، برنده بازی خواهند بود. به طور کلی بازی بدمینتون در 3 گیم 15 امتیازی برگزار می شود از این رو برنده دو گیمف برنده نهایی خواهد بود.

آشنایی ورزش بدمینتون

خطاهای بازی بدمینتون

تمامی بازی ها دارای قوانینی هستند که در صورت نقض آن ها بازیکنان از دارو خطا می گیرند. از این رو خطاهای موجود در بازی بدمینتون عبارت اند از:

  • سرویس اشتباه
  • فرود توپ به خارج از زمین بدمینتون
  • عبور توپ از داخل تور
  • اصابت توپ در زمین خود بازیکن
  • اصابت توپ به دیوار و سقف زمین
  • اصابت توپ به افراد خارج از زمین و یا بدن خود بازیکن
  • ضربه به توپ در زمین حریف
  • اصابت توپ به تور و یا بدنه آن
  • ممانعت از زدن ضربه در زمین حریف
  • برهم زدن تمرکز حریف
  • ایجاد مکث و تلف کردن زمان در پرتاپ توپ
  • دوبار ضربه زدن به توپ در زمین

مواردی که با بروز آن به جا داده می شود

  • اتفاقات پیش بینی نشده و تصادفی
  • گیر کردن توپ در تور به جز زمان سرویس
  • ارتکاب خطا همزمان در زمان زدن سرویس از طرف هر دو بازیکن
  • زدن ضربه قبل از آماده شدن حریف
  • آسیب به توپ در حین بازی
  • در صورت ندیدن خط ورود توپ توسط داور
  • ترک زمین توسط بازیکن بدون اجازه داور

جمع بندی پایانی

برای انجام این بازی احتباج به آمادگی جسمانی و همچنین بالا بودن استقامت بدن دارید. لذا در صورت عدم آمادگی برای این ورزش بهتر است، ابتدا با تمرینات ورزشی این امکان را برای خود فراهم کنید. به یاد داشته باشید بازی بدمینتون را نیز باید با گرم کردن شروع کرده و با سرد کردن پایان دهید. این تصور غلط است؛ که چون این بازی دارای تحرکت بسیار است نیازی به گرم کردن بدن ندارید. اگر بدون گرم کردن برای این بازی اقدام کنید ممکن است در حین بازی و یا پس از آن با گرفتگی عضلات مواجه شوید، ضمن اینکه بدن درد های شدید را نیز باید تحمل کنید.

بنابراین گرم کردن قبل از بازی با حرکات کششی و دویدن های آهسته را فراموش نکنید. در انتهای بازی نیز باید قبل از استراحت بدن را سرد کنید. مجددا می توانید از تمرینات کششی و دوی آرام به مدت 5 دقیقه استفاده کنید تا میزان ضربان قلب و فشار خون شما به آرامی کاهش یابد.

توجه داشته باشید بهره مندی از لباس مناسب می تواند قدرت مانور شما را در زمین تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین از لباس های تنگ  یا بسیار گشاد استفاده نکنید. علاوه بر این در انتخاب کفش نیز دقت کنید تا به راحتی بتوانید در زمین خود جا به جا شوید.

برای خرید راکت بدمینتون پیشنهاد می دهیم مقاله ای با همین مضمون را در این سایت مطالعه کنید. اگر به شکل مبتدی این بازی را انجام می دهید، نیاز به بدمینتون های بسیار حرفه ای و گران ندارید، ضمن اینکه در زمان آموزش ضربات اشتباه بسیار بوده و همچنین نوع بازی انتخاب نشده است. لذا ممکن است به علت ضربات اشتباه راکت آسیب ببیند. راکت های بدمینتون برای انواع بازی از یکدیگر متفاوت هستند، بنابراین باید تا انتخاب نوع بازی اینکه قدرتی باشد و یا سرعتی صبر کنید.

1/5 - (2 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار