تاریخچه باشگاه منچستر یونایتد

4 سال پیش
Rate this post

شعار معروف آن ها Glory Glory Man United است. شعاری که از افتخار می گوید و اگر طرفدار منچستریونایتد باشید حتما این سرود را در اولدترافورد شنیده اید.
باشگاه منچستریونایتد امروزه به عنوان یکی از بزرگترین باشگاه فوتبال در دنیا شناخته می شود و طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا بلیت فصل باشگاه منچستر یونایتد را رزرو می کنند.

تاریخچه باشگاه منچستر یونایتد

این باشگاه از قدمتی بیش از 100 ساله برخوردار است و به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم گوشه هایی از این تاریخچه پرافتخار را بازگو کنیم.
منچستر یونایتد در سال 1878 و توسط انجمن کارگران اتحادیه راه آهن تاسیس شد.

یونایتد در آن سال ها با دیگر تیم های کارگری و راه آهنی بازی انجام می داد اما در سال 1880 اولین بازی یونایتد برابر بولتون انجام شد. اولین باخت آن ها نیز درست در همین بازی رقم خورد جایی که یونایتد بازی را 6 بر 0 واگذار کرده بود. این شکست آن قدر سنگین بود که باشگاه تغییراتی را در نحوه مدیریت تیم به وجود آورد. یونایتد سال های بعد نیز رنگ خوشی به خود ندید و با سقوط به دسته سوم، عملا اعلام ورشکستگی نمود.

باشگاه منچستر یونایتد

تیم با جمع کردن هزینه ای توانست ارنست مگنال را برای هدایت تیم راضی کند و در سال 1906 این تیم با نائب قهرمانی راهی مسابقات لیگ یک شد.  دوسال پس از این اتفاق منچستریونایتد توانست قهرمان رقابت های دسته یک شود و این موفقیت باعث شد تا این تیم بتوان به حاشیه سود مناسبی دست پیدا کند و از بند مشکلات مالی رهایی پیدا کند.
روند عملکردی یونایتد با شیب صعودی همراه بود تا اینکه با آغاز جنچ جهانی اول و توقف مسابقات لیگ، یونایتد عملا به فروپاشی نزدیک شد و این تغییرات آن قدر گسترده بودند که
در سال 1922 باشگاه منچستر یونایتد به دسته دوم سقوط کرد.

ورزشگاه باشگاه منچستر یونایتد

 

دوران طلایی باشگاه منچستر یونایتد

بعداز اتمام جنگ جهانی و شروع مسابقات لیگ، مت بازبی با باشگاه منچستر یونایتد قراردادی 5 سال بست تا رسما هدایت این تیم را بر عهده گیرد.  منچستر یونایتد زیر نظر بازبی طی 3 فصل نائب قهرمان لیگ یک شد و این موفقیت آن هم پس از دوران طولانی ناکامی در حالی به دست آمد که بازبی با بودجه باشگاه، تنها 5 بازیکن توانست به خدمت بگیرد.

در ادامه پیشرفت باشگاه منچستر یونایتد با رهبری مت بازبی، این تیم در سال 1951 و پس از 40 سال توانست قهرمان لیگ یک بشود. یونایتد در ادامه مسیر قدرتمند شدنش به عنوان اولین تیم انگلیسی راهی مسابقات جام در جام اروپا شد.

در مسابقات جام در جام، یونایتد توانست اندرلخت بلژیک را با نتیجه 10 بر 0 شکست دهد و این برد به عنوان پرگل ترین برد تاریخ یونایتد نیز شناخته می شود.  در ادامه مسابقات جام در جام اروپا بود که تلخ ترین حادثه تاریخ منچستریونایتد رقم خورد.

یونایتد بعداز شکست دادن ستاره سرخ بلگارد از فرودگاه مونیخ راهی منچستر شد که به علت بد بودن شرایط جوی، هواپیما دچار حادثه شد و جان 23 بازیکن جوان تیم را گرفت. مت بازبی دچار حادثه شد و نتوانست یونایتد را در بازی های پیش رو هدایت کند و به همین خاطر هدایت باشگاه موقتا به جیمی مورفی سپرده شد.

یونایتد در همان سال توانست به فینال مسابقات حذفی راه پیدا کند اما در نهایت با شکست برابر بولتون از کسب جام باز ماندند. با اتمام دهه 50 میلادی، مت بازبی تصمیم گرفت تا یونایتد را از اول بازیابی کند.

کیت باشگاه منچستر یونایتد
به همین خاطر با خرید بازیکنانی نظیر دنیس لاو و جرج بست شروع طوفانی را اغاز نمود و در سال 1963 قهرمان جام حذفی شد و  دو سال بعد توانست قهرمان لیگ بشود. در ادامه همین روند یونایتد در سال 1968 توانست به فینال جام در جام اروپا برسد و برابر بنفیکای بلاگوتمان و اوزه بیو صف آرایی کند. سال هاست که شورلت بر روی کیت منچستر یونایتد دیده می شود.

در آخر یونایتد با شکست 4 بر 1 بنفیکا توانست قهرمان اروپا شود و بعداز گذشت 10 سال از آن حادثه تلخ، با قهرمانی اروپا از هواداران بابت صبرشان قدر دانی کند.

فرگوسن در باشگاه منچستر یونایتد

 

حضور سر آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد

بعداز موفقیت با تیم آبردین، باشگاه یونایتد در سال 1986 اعلام نمود که آلکس فرگوسن جانشین آتکینسون شده است. یک سال بعد یونایتد زیر نظر فرگوسن موفق شد رتبه دوم لیگ را به دست بیاورد اما در فصل بعد آن ها رتبهه 11 را از آن خود کرده بودند. تا 4 فصل بعد اوضاع یونایتد زیر نر فرگوسن تعریفی نداشت و باشگاه در آستانه اخراج او بود که با شکست دادن کریستال پالاس در فینال جام حذفی سال 1990، این تیم توانست قهرمان حذفی شود و ماندن فرگوسن با  کسب این قهرمانی تصویب بشود.

فرگوسن در بدو آغاز به کارش در یونایتد اعلام کرد هدفش به زیر کشاندن لیورپول است و در همین راستا او با تقویت آکادمی باشگاه توانست استعدادهایی نظیر پل اسکولز، دیوید بکهام، گری نویل و رایان گیگز را به تیم اصلی بیاورد. با قدرتمند شدن یونایتد آن ها در فصل 1999 با شکست دادن بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا توانستند 3 گانه، قهرمانی لیگ، قهرمانی حذفی و قهرمانی اروپا را به دست بیاورند و بدین ترتیب در تاریخ باشگاه صاحب رکورد شوند.

فرگوسن در طول زمام داری اش در یونایتد توانست 13 قهرمانی لیگ،  5 FA cup،  2 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، 2 قهرمانی اروپا، 2 قهرمانی سوپرکاپ اروپا را از آن خود کند و به پاس کسب این همه افتخار از ملکه انگلیس لقب سر را دریافت کند.

با رفتن فرگوسن در سال 2013 این باشگاه روندی نزولی به خود دید و با آمدن دیوید مویس، لوئیس فن خال، یونایتد هرگز نتوانست در حد نام بزرگ خود ظاهر شود. در سال 2016 با آمدن ژوزه مورینیو، یونایتد توانست با شکست دادن آژاکس در فینال لیگ اروپا برای اولین بار قهرمان لیگ اروپا بشود. با شروع فصل 2017/18 پریمرلیگ، منچستریونایتد زیر نظر ژوزه مورینیو توانست نائب قهرمان لیگ بشود و این بهترین رتبه باشگاه منچستر یونایتد پس از رفتن فرگوسن بود.


باشگاه منچستر یونایتد در طی تاریخ غنی خود ستارگان بسیاری به خود دیده است. از مت بازبی کبیر روی نیمکت گرفته تا دنیس لاو و جرج بست، از پیتر اشمایکل تا دیوید بکهام و اریک کانتونا تا کریستیانو رونالدو.
از فرگوسن تا ژوزه مورینیو. تاریخچه یونایتد پر از فراز و نشیب است و به همین دلیل ورزشگاه اختصاصی این تیم با نام اولدترافورد با لقب تئاتر رویاها شناخته می شود.
همچنین ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که منچستریونایتد با کسب 19 قهرمانی لیگ انگلیس، پر افتخار ترین تیم تاریخ پریمرلیگ نیز به حساب می آید.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار