درمان درد عضلات بعد از ورزش

4 سال پیش
Rate this post

درمان درد عضلات بعد از ورزش با چند راه ساده قابل انجام است. انجام دادن فعالیت های شدید بدنی، می تواند عوارض های مختلفی به همراه داشته باشد. هرچند این موضوع به میزان آمادگی فرد نیز بستگی دارد اما به طور کلی، احساس گرفتگی بعداز تمرین، علاوه بر نشان دادن میزان شدت تمرین که غیر اصولی انجام شده، از آسیب وارد شده به بدن نیز حکایت می کند. از دست دادن فیبر عضلانی باعث انقباض ماهیچه می شود. در اصطلاح پزشکی به آن پارگی میکروسکوپی می گویند. البته ذکر این نکته نیز مهم است که احساس گرفتگی تا دو روز بعداز تمرین، نشان از DOMS یا درد تدریجی است که این امر طبیعی است.

اما اگر این درد به طور مداوم و بعداز هر تمرین و با هر شدتی رخ می دهد، نشان از یک امر نادرست دارد. بدین معنا که احتمالا چند اصول برای قبل و بعداز تمرین صورت نگرفته است و به وجود آمدن احساس درد، نتیجه آن است.

درمان درد عضلات بعد از ورزش ممکن است؟

امروزه متخصصان رشته بدنسازی برای کم کردن احساس درد در ورزشکاران حرفه ای، از اصول پیشگیری پیروی می کنند. برای نمونه تمام ورزشکاران رشته فوتبال، قبل از انجام دادن تمرین باید بدن خودرا با پلن طراحی شده از سوی مربی آماده کنند. سپس برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی لازم است تا بدن خودرا در معرض دمای پایین قرار دهند. این عمل از انقباض عضلانی جلوگیری می کند و همین طور احساس خستگی را به طور کامل از بین می برد. اما همان طور که اشاره شد، رفع احساس گرفتگی بعداز تمرین چندین راه حل دارد که تماما به نوع تمرین، شدت تمرین و ورزشکار بستگی دارد. در ادامه چند روش برای از بین بردن درد عضلانی بعداز تمرین را برایتان معرفی خواهیم کرد.

درمان درد عضلات بعد از ورزش

بیشتر بخوانید: برنامه فیتنس بانوان چطور باید تنظیم شود؟

شنا کردن

شنا کردن پس از تمرین به شدت توصیه می شود. چراکه شنا باعث گردش بهتر جریان خون می شود و این امر احساس درد و کوفتگی را از بین می برد. همچنین شنا کردن یکی از طبیعی ترین راه های ماساژ است و به همین خاطر شنا کردن در تیم های حرفه ای امری الزامی است. پس اگر می توانید، شنا کردن را حتماجزو برنامه های خود قرار دهید.

نوشیدن آب یکی از راه های درمان درد عضلات بعد از ورزش

بعداز انجام دادن فعالیت های سخت بدنی، تعرق باعث از دست دادن حجم میزان توجهی از آب در بدن می شود. از دست دادن آب بدن، فشار زیادی به ماهیچه های بدن وارد می کند. به همین خاطر فیزیولوژیست ها به ورزشکاران توصیه می کنند در روز حداقل 8 لیوان آب بنوشند و در هنگام انجام تمرین، نویشدن اب را نیز فراموش نکنند.

درمان درد عضلات بعد از ورزش

گرم کردن پیش از شروع تمرین بر درمان درد عضلات بعد از ورزش موثر خواهد بود

آماده کردن بدن برای تمرین یک امر حیاتی است. گرم کردن درست پیش از آغاز تمرین سبب جلوگیری از وارد شدن آسیب جدی به بدن می شود و لازم است تا پیش از آغاز هر نوع تمرینی و با هر شدتی، عمل گرم کردن انجام شود.

خواب

داشتن خواب کافی به شدت به بهبود وضعیت بدن کمک می کند. داشتن خواب کافی سبب می شود تا زمان ریکاوری بدن شکل موثر تری به خود بگیرد. خواب استاندارد برای ورزشکاران حرفه ای روزی 8 ساعت تعریف شده و حتما لازم است تا رعایت شود. در صورتی که از کمبود خواب رنج می برید، لازم است بدانید که در صورت انجام تمرین، کورتیزول هایی در بدنتان آزاد می شود که سبب سفت شدن عضلات و به وجود آمدن احساس کوفتگی و خستگی می شود. برای درمان کم خوابی باید از پزشک متخصص کمک بگیرید تا چرخه سلامتی تان به خطر نیوفتد.

بیشتر بخوانید: شروع دوباره ورزش بعد از نقاهت

مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها سبب جذب ویتامین هایی چون:E,C می شوند که می توانند احساس درد به جامانده از تمرین را کاهش دهند. همچنین مصرف مولتی ویتامین سبب جذب املاح حیاتی بدن ظیر آهن می شود که برای ریکاوری بافت های عضلانی امری مهم محسوب می شود.

درمان درد عضلات بعد از ورزش

انجام دادن حرکات کششی

رها کردن بدن بلافاصله بعداز تمرین، به شدت آسیب زننده است. لازم است بدانید تا پیش و پس از تمرین باید بدن خود را با انجام دادن حرکات کششی به اصطلاح نرم کنید. در صورتی که قبل و بعداز تمرین این کار را انجام نمی دهید، بدنتان را در معرض آسیب های جدی قرار می دهید. پس اگر بعداز تمرین احساس گرفتگی دارید، به ایم معناست که حرکات کششی را انجام نداده اید.

مصرف پروتئین

بعداز انجام دادن تمرین، بدن میزان قابل توجهی از پروتئین و املاح مفید را از دست می دهد. پس حتما بعداز انجام دادن تمرین و بنا بر برنامه تغذیه ای، مصرف پروتئین را ددر دستور کار قرار دهید. گوشت و ماهی سرشار از پروتئین هستند.

تمامی نکات گفته شده به معنای از بین رفتن قطعی درد نیستند. چراکه بسته به شدت تمرین و ورزشکار این احساس گرفتگی متفاوت است. گاهی اوقات نیز این شدت گرفتگی نشان از وارد شدن آسیب جدی به بدن است که برای رفع آن باید اقدامات پزشکی صورت گیرد.
ذکر نکات گفته شده به کم کردن احساس گرفتگی کمک می کند اما بازهم لازم است که ذکر کنیم، در صورتی که اصول پایه و درست انجام تمرین چه قبل و چه بعد آن را رعایت نکنید، نکات گفته شده کمکی نمی کند. پس حتما باید بازنگری جدی به شیوه تمرینی خود داشته باشید و تا حد امکان از متخصصین رشته ورزشی خود و مشاوران تغذیه، نمشورت بگیرید.

Rate this post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار