دیسک گردن چگونه با ورزش قابل درمان است؟

4 سال پیش
5/5 - (1 امتیاز)

درمان دیسک گردن با ورزش نکات زیادی را در بر می گیرد. گردن درد، جز پنج دسته اول دردهای مزمن در سیستم اسکلتی عضلانی بدن از نظر میزان شیوع و ایجاد ناتوانی به شمار می‌آید و تقریبا جز یکی از سخت‌ترین بیماری‌ها می‌باشد. ماده غضروفی بین مهره‌های گردن به سمت جلو می‌آيد و موجب فشار بر روی اعصاب گردنی می‌شود و همچنین واکنش التهابی بسیار شدیدی ایجاد می‌کند که درد بسیار در پی دارد. نام انگلیسی دیسک گردن، Cervical disc herniation است.

اینطور بر می‌آید که چیزی حدود یک چهارم تا یک سوم جمعیت ایران با نوعی از گردن درد سر و کله می‌زنند. اگرچه اخیرا سن بروز این درد کاهش یافته است ولی بیشتر، افرادی با سنین میان 30 تا 50 درگیر این درد هستند. درد گردن در مواردی بدون هیچ گونه درمانی و در مواردی هم با درمان کاهش می یابد ولی گاهی هم نیمی از این دردها برمی‌گردند و برای مدت‌ها ادامه دارند.

گردن درد ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد ولی در کل منشا درد در ناحیه گردن یا از اجزا تشکیل دهنده ستون فقرات گردن نظیر عضلات، مفاصل، و دیسک بین مهره‌ای است و یا درد ارجاعی است و منشا آن خارج از گردن می‌باشد، مانند میگرن و یا وجود آسیب‌ها و مشکلاتی در ناحیه سر.

درمان دیسک گردن با ورزش

علائم دیسک گردن

در بعضی افراد این آسیب‌ها می‌توانند بدون هیچ علامتی باشند، ولی با این وجود باز هم می‌توان گفت که علائم بالینی مربوط به فرسایش و آسیب‌های دیسک بین مهره‌ای در ناحیه ستون فقرات گردن، به میزان آسیب و میزان بیرون زدگی هسته دیسک و فشاری که بر ریشه‌های عصبی یا نخاع وارد می‌کند، بستگی دارد و معمولا به 3 صورت یا ترکیبی از این سه خود را نشان می‌دهد. اولین این‌ها، درد و خشکی به صورت موضعی و تنها در ناحیه گردن، مورد دوم درد در ناحیه شانه، بازو، بین دو کتف، و یا دست با درجاتی از اختلال حس به صورت یک طرفه یا دو طرفه، و مورد سوم علائم و فشارهای نخاع مانند مشکل در راه رفتن و یا اختلال در دفع ادرار و مدفوع می‌باشد.

دیسک گردن و سرگیجه

در بعضی موارد مشاهده شده که رابطه مستقیمی میان دیسک گردن و سرگیجه وجود دارد، پس پیشنهاد می‌کنیم که اگرهم دیسک گردن و هم مشکل سرگیجه دارید. ابتدا به دنبال حل مشکل دیسک گردن خود باشید.

درمان دیسک گردن با ورزش

درمان دیسک گردن با ورزش هایی ساده در خانه

مرحله ی ابتدایی درمان دیسک گردن با ورزش

برای درمان دیسک گردن با ورزش، با انقباض چانه صاف بایستید یا بنشینید، پشت و گردن را صاف کنید و شانه‌ها را اندکی عقب بدهید. همان طور که سر را رو به جلو نگاه داشته‌اید و خیره به روبرو نگاه می‌کنید، چانه را رو به داخل جمع کنید. باید کشش خفیفی را بدون درد حس کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را هر روز در چند نوبت ده مرتبه‌ای تکرار کنید. برای انقباض کتف در موقعیت فوق قرار بگیرید و کتف‌ها را به مدت 5 ثانیه تا جایی که می‌توانید، به هم فشار دهید. باز هم تاکید می‌کنیم که به جز کشش نباید هیچ دردی حس کنید. این حرکت را برای درمان دیسک گردن با ورزش هر روز ده بار تکرار کنید.

درمان گردن درد با ورزش های ساده

سر را صاف نگه دارید و چانه را رو به داخل جمع کنید. این موقعیت را حفظ کنید و سر را به آرامی ده بار پایین ببرید. سپس عضلات را شل کنید.

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. ابتدا آرنج را خم کنید، سپس به آرامی آن را به گونه‌ای صاف کنید که کف دست رو به دیوار باشد. برای افزایش کشش می‌توانید سرتان را به سمت دیگر خم کنید. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را چهار بار دیگر تکرار کنید.

بازو را تا ارتفاع شانه بالا ببرید. آرنج را خم کنید و ساعد را به گونه‌ای بچرخانید که کف دست کنار سر قرار بگیرد و نوک انگشتان رو به پایین باشد. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید.

درمان دیسک گردن با ورزش

بازویتان را کنار بدن نگه دارید و آن را رو به داخل بپیچانید، مچ دست را خم کنید و سپس بازو را عقب ببرید تا زاویه‌ی کمی با پهلو پیدا کند. 5 ثانیه در این حالت بمانید، عضلات را شل کنید و حرکت را 4 بار دیگر تکرار کنید.

گردن را با احتیاط به جلو خم کنید. به گردن فشار نیاورید و گردن را بیش از حد خم نکنید. عضلات را شل کنید و گردن را صاف کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

برای درمان دیسک گردن با ورزش سرتان را به آرامی به یک سمت بچرخانید، در منتهی الیه دامنه حرکتی به گردن فشار نیاورید. سرتان را به سمت دیگر بچرخانید و عضلات را شل کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

توجه

اگر بیماران در هر مرحله از درمان دیسک گردن با ورزش دچار احساس سبکی سر، سر درد، سر گیجه، و یا اختلال در تعادل شدند و یا اگر درد شدیدی در ناحیه گردن احساس کردند و با افزایش درد و کرختی در دستان خود روبرو شدند، باید ورزش را متوقف کنند و با پزشک خود مشورت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار