علائم کم آبی بدن بر اثر ورزش

4 سال پیش
Rate this post

علائم کم آبی بدن می تواند به طور محسوس و نامحسوس احساس شود. همان طور که می دانید بیش از دو سوم از حجم بدن را آب تشکیل داده است. آب یکی از اجزای اصلی سالم ماندن انسان است. در صورتی که بدن با کمبود آب مواجه شود در مرحله اول ماهیچه ها و سپس نورون های اعصاب بدن به درستی کار نمی کنند. در صورتی که کمبود آب بدن رفع نشود، کارکرد مغز دچار زوال می شود که می تواند آسیب های جدی وارد کند.

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای در انواع رشته های مختلف، مصرف آب را جزو برنامه روتین خود قرار می دهند و به هیچ وجه آن را حذف نمی کنند. نوشیدن آب باعث می شود تا املاح مورد نیاز بدن تامین شود و در صورت کمبود این املاح، بدن ناچارا فعالیت های خود را کم می کند.
ورزش کردن هم به مانند هر فعالیت بدنی، آب بدن را کم می کند.

علائم کم آبی بدن در ورزش

بسته به اینکه چه ورزشی و با چه شدتی انجام می دهید میزان از دست دادن حجم آب متفاوت است. از دست دادن آب بدن عوارضی را در پی دارد که می تواند صدمات جدی بر بدن وارد کند. نوشیدن آب در هنگام تمرین کردن یکی از راه های جلوگیری از کم آبی است.  اما برای اینکه بدانید آیا دچار کم آبی شدهاید یا نه در ادامه راه های تشخیص آن را برایتان معرفی می کنیم.

علائم کم آبی چیست؟

اگر در هنگام تمرین کردن با این علائم مواجه شدید، احتمالا بدنتان با کم آبی رو به و شده است.

 

  • خشکی دهان
  • عدم تمرکز
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس خستگی مفرط
  • گرفتگی عضلات

این ضعف های عمومی هستند که بدن در صورت وجود کم آبی بروز می دهد. اگر در هنگام تمرین کردن با علائم کم آبی بدن مواجه شدید، باید بلافاصله آب بنوشید. برای جلوگیری از بروز چنین حالتی نیز باید راه کارهای پیشگیری را انجام دهید. مصرف آب قبل از تمرین و بعداز تمرین از راه های پیشگیری به حساب می آیند.

علائم کم آبی بدن

کافی بودن میزان آب بدن، چه تاثیری بر عملکرد دارد؟

تضمین سلامت قلب

در صورت کافی بودن میزان حجم آب بدن، قلب در بهترین میزان راندمان خود قرار می گیرد. در صورت ایجاد علائم کم آبی بدن، خون بدن رقیق تر می شود و قلب برای پمپاژ بیشتر به صورت مداوم کار می کند که در ادامه ممکن است سکته قلبی را به همراه بیاورد. در صورت رخ دادن کم آبی، رگ های بدن منقبض می شوند. این منقبض شدن باعث می شود تا عمل خون رسانی به اعضای بدن کاهش یابد و در صورت کاهش، میزان سطح اکسیژن نیز کم می شود. در چنین حالتی است که اعضای بدن بدترین کارکرد خودرا نشان می دهند.

جلوگیری از انقباض ماهیچه از علائم کم آبی بدن

بخش قابل توجه ای از بافت ماهیچه از آب تشکیل شده است. در صورتی که بدن با کم آبی مواجه شود مقدار آب موجود در بافت های ماهیچه نیز از بین می رود که در پی آن انقباض ماهیچه رخ می دهد. از دست دادن آب در بافت هایماهیچه باعث رخ دادن حالت گرفتگی و انقباض می شود.

پوست

عرق کردن یکی از راه های دفع آب بدن است. به همین دلیل پوست آخرین مجرای دفع آب است. علائم کم آبی بدن در پوست می تواند التهاب بوجود آورد و رنگ آن به قرمز تغییر می کند. در صورت وجود کم آبی، پوست حالتی چروکیده به خود می گیرد و این التهاب مدت ها پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم کم آبی بدن

سلامت مغز و علائم کم آبی بدن

بخش زیادی از حجم مغز را آب تشکیل داده است. برای درست کارکردن نورن های اعصاب متصل به مغز، باید میزان کافی آب وجود داشته باشد. در صورت ایجاد علائم کم آبی بدن، مغز برای کاهش کارکرد به صورت طبیعی فعالیت هایی مانند کم تمرکز کردن، توانایی ادراک و تفکر را قطع می کند. در صورت تداوم این حالت آسیب های جدی به مغز وارد می شود. تنظیم بودن میزان آب به شدت روی کارکرد مغز اثر گذار است.

چه میزان از آب باید نوشید؟

این پرسشی است که تماما بستگی به میزان فعالیت هر فرد دارد. برای نمونه ورزشکاران رشته دو میدانی، یک الی دو ساعت قبل از تمرین باید 500 میلی آب مصرف کنند. واضح است که این مقدار برای هر فرد و در سطح های متفاوت، فرق می کند.  پزشکان به ورزشکاران توصیه می کنند که در حین تمرین هر 20 دقیقه، 100 الی 200 میلی آب مصرف کنند.

مصرف آب را جدی بگیرید

آب حاوی املاحی مانند سدیم و تاسیم است. مصرف آب باعث رساندن این املاح حیاتی به بدن می شود. در صورتی که با هر بار عرق کردن و انجام فعالیت های شدید، میزان املاح لازم بدن را نتوانید تامین کنید، آسیب های محتملی را بر بدن وارد کرده اید. پس حتما میزان مصرف آب را باید جدی بگیرید و تا حد امکان در روز 6 الی 8 لیوان آب بنوشید.  به یاد داشته باشید که اگر فعالیت بدنیتان یک روتین هفتگی دارد، باید با استفاده از یک متخصص تغذیه، میزان از دست دادن آب بدن را اندازه گیری نمایید.

Rate this post
0
برچسب ها :
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار