ورزشی قدرتی به نام پیلاتس

4 سال پیش
پیلاتس
Rate this post

پیلاتس هم از آن ورزش هایی است که به تازگی توانسته طرفداران بسیاری را برای خود دست و پا کند. شاید نام این ورزش را شنیده باشید اما ندانید اصول و قواعد این ورزش چیست و برای چه اهدافی انجام می شود.

در ابتدا باید یادآوری کنیم که تمامی ورزش ها به منظور ایجاد سلامتی انجام می شوند. بنابراین انتخاب هر ورزشی می تواند تناسب اندام و سلامتی جسم ما را تضمین کند. اما می توان پیلاتس را ورزشی برای روح و جسم دانست گرچه تمامی ورزش ها تاثیرگذاری بر روح را نیز خواهند داشت، اما برخی دیگر از آن ها بیشتر بر این جنبه تمرکز دارند که پیلاتس نیز از آن دست خواهد بود. ناگفته نماند که کاهش وزن و تقویت عضلات از دیگر فواید این ورزش به شمار می آید، در ادامه با پیلاتس بیشتر آشنا خواهید شد. از قواعد تا فواید این ورزش مهیج را می خوانید.

پیلاتس چیست؟

اگر بخواهیم کمی درباره تاریخچه این ورزش برایتان بگوییم باید به ابداع کننده آن یعنی ”  ژوزف پیلاتس ” اشاره کنیم که زاده کشور آلمان است. او بر این باور بود که سلامتی روح و جسم با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. او این ورزش را با الهام از ورزش های غربی مانند ژیمناستیک، بوکس و کشتی ابداع کرده است. همانطور که از نام این ورزش پیداست، پیلاتس نام خود را بر آن نهاده است.

پیلاتس نیز مانند دیگر ورزش ها به تقویت بدنی و تقویت تمرکز ورزشکاران کمک می کند. اما این ورزش به نسبت دیگر ورزش ها بیشتر بر این موارد تاکید دارد. این ورزش را می توان با استفاده از تجهیزات و یا توسط یک تشک انجام داد. بنابراین پیلاتس را می توایند در منزل نیز انجام دهید. ورزش پیلاتس به مانند ورزش تی آر ایکس با استفاده از وزن فرد و جاذبه زمین قابل انجام است. اما همانطور که گفته شد از تجهیزات ورزشگاهی نیز برای انجام حرکات استفاده می شود.

پیلاتس

انواع پیلاتس

در ادامه به انواع این ورزش می پردازیم:

پیلاتس استات

نام پیلاتس استات برگرفته از نام برند یک شرکت ورزشی است که قواعد و قوانین خاص خود را در این ورزش اعمال کرده است. جالب است بدانید این نوع پیلاتس را افراد آسیب دیده و بانوان باردار نیز می توانند انجام دهند. حرکات استات توسط متخصصین تناسب اندام ابداع شده که بر سلامتی ستون فقرات و بازسازی مهره های آن بسیار موثر است.

پیلاتس کنترل بدن

این نوع پیلاتس همانطور که از نام آن پیداست تمرکز بر تقویت کنترل بدن دارد. ورزشکارانی که دچار جراحت و بیماری شده اند برای بازگرداندن سلامتی خود می توانند از این ورزش استفاده کنند.

برای ورزش پیلاتس چه وسایلی نیاز است؟

این ورزش را می توانید در مراکز باشگاهی و یا در منزل انجام دهید. از این رو پیلاتس به دو نوع پیلاتس با تجهیزات و پیلاتس با تشک تقسیم می شود.

کلاس های پیلاتس با تجهیزات و دستگاه را تنها می توانید در باشگاه های بدنسازی انجام دهید، چراکه تهیه تمام تجهیزات برای ورزش در خانه اصلا به صرفه نخواهد بود. این نوع پیلاتس با استفاده از صندلی، ریفورمرها، کادیلاک ها و استوانه های ورزشی ممکن است.

اما پیلاتس با تشک تجهیزات گران قیمتی نمی خواهد و این امکان را فراهم می کند تا ورزشکاران در خانه نیز این ورزش را به راحتی انجام دهند. پیلاتس کارانی که پیلاتس با تشک را انتخاب می کنند از تنوع حرکات بیشتری نیز برخوردارند.

آیا پیلاتس برای تمامی افراد مناسب است؟

با وجود اینکه ورزش کردن تناسب اندام را به ارمغان می آورد اما ممکن است برخی به دلایل شرایط جسمانی از انجام حرکات ورزشی محروم باشند. بنابراین پیلاتس با دستگاه برای این دست افرادی که دارای عارضه و با آسیب های اندامی هستند دقت بیشتری را می طلبد که در سایه نظارت یک مربی حرفه امکان پذیر است. پیلاتس با دستگاه برای افرادی مناسب است که می خواهند عضلات بدن را بیشتر به چالش بکشند و هدفی ورای تناسب اندام دارند، در واقع آن ها می خواهند عضلاتی حجیم و قدرتمند تری داشته باشند.

فواید پیلاتس

پیلاتس علاوه بر تناسب اندام فواید دیگری  نیز دارد که عبارت اند از:

  • کاهش تنش و استرس
  • افزایش انعطاف پذیری
  • جلوگیری از آسیب های بدنی
  • ایجاد ریکاوری سریع بدن
  • ایجاد ماهیچه های قوی
  • تقویت عضلات بدن
  • تقویت عضلات کف لگنی
  • اصلاح وضعیت بدن در حالت نشسته و ایستاده

چند سوال رایج درباره پیلاتس

آیا پیلاتس بر کاهش درد اثر گذاراست؟

این ورزش اگر به طور صحیح و اصولی انجام شود، می تواند برای افرادی که از کمردرد رنج می برند تسکین دهنده درد باشد. با این وجود بهتر است برای بهبودی درد های ناحیه کمر با پزشک مشورت کنید، چراکه ممکن است با انجام تمرینات این ورزش بر درد های شما افزوده شود.

آیا با پیلاتس می توان وزن کم کرد؟

هرگونه ورزش جدای از نام و حرکات موجود در آن با کمک رژیم غذایی مناسب می تواند عاملی برای کاهش وزن باشد. اما اگر می خواهید چربی سوزی بیشتری داشته باشید انجام تمرینات پیلاتس با دستگاه به شما پیشنهاد می شود. به یاد داشته باشید تغذیه مهمترین عامل برای کاهش وزن است و ورزش به تنهایی نمی تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد حتی اگر آن ورزش تحرک بسیاری ایجاد کند.

آیا پیلاتس همان یوگا است؟

برخی تصور می کنند که پیلاتس همان تمرینات یوگا است. اما این دو ورزش با وجود شباهت های بسیار از یک دیگر متفاوت هستند. یوگا و پیلاتس هر دو بر انعطاف پذیری تمرکز و تکنیک های تنفس تمرکز دارند. از این جهات می توان ادعا کرد که این دو ورزش به مانند یکدیگر عمل می کنند. اما در یوگا بیشتر تاکید بر ایجاد آرامش همراه با حرکات مدیتیشن است. از این رو می توان این ورزش ها را به علت حرکات موجود در آن ها از یکدیگر متفاوت دانست. غالبا در یوگا از وسایل استفاده نمی شود، اما در پیلاتس حتی با تشک از برخی تجهیزات باشگاهی استفاده خواهد شد.

پیلاتس

اصول مهم در پیلاتس

در این ورزش 8 اصل کلی باید رعایت شود تا نتیجه دهی موثری داشته باشد، این 8 اصول از قرار زیر است:

  • آرامش
  • تنفس
  • تمرکز
  • هماهنگی
  • همترازی
  • مرکزی سازی
  • حرکات آرام
  • مقاومت

چطور می تواینم این ورزش را شروع کنیم؟

برای شروع این ورزش راه های مختلفی وجود دارد. برای مثال می توانید در کلاس های پیلاتس در مراکز ورزشگاهی ثبت نام کنید و زیر نظر یک مربی حرکات آن را بیاموزید. به یاد داشته باشید حرکات این ورزش را نمی تواند در ابتدا بدون حضور مربی انجام دهید شما احتیاج دارید که روش صحیح انجام تمرینات را فراگیرید.

در حالت دوم می توانید با یک مربی خصوصی در خانه تمرین کنید. گرچه هزینه این ورزش با کلاس های خصوصی بیشتراست، اما تمرکز شما و فراگیری تمرینات نیز با این روش افزایش می یابد، چراکه ممکن است در باشگاه های بدنسازی اتلاف وقت به علت حضور چندین نفر بیشتر باشد.

در آخر پس از فراگیری کامل تمرینات می توانید به شکل انفردی، خود در خانه این ورزش را انجام دهید. زمانی که به خوبی با ابعاد این ورزش آشنا شدید می توانید با کمک اینترنت و یا تهیه سی دی های آموزشی حرکات بیشتری یاد گرفته و در خانه انجام دهید. اما اگر به پیلاتس با دستگاه علاقه بیشتری داشته باشید مراجعه به مراکز ورزشی گزینه مناسب تری خواهد بود.

پیلاتس بهترین ورزش برای بانوان

بانوانی که حجیم شدن عضلات در ورزش بدنسازی را نمی پسندند، می توانند با انتخاب این ورزش به تناسب اندام دست پیدا کنند، بدون اینکه اندامی مردانه داشته باشند. به هر حال اگر از تمرین با وزنه ها تصور خوبی از آینده اندامتان ندارید، این ورزش می تواند علاوه بر خوش فرم کردن بدنتان شما را به ایده آل ذهنی تان برساند. بهترین جنبه این ورزش این است افراد می توانند به کمک وزن خودشان وزن کم کنند و اندام زیبایی داشته باشند.

جمع بندی پایانی

به مانند همیشه توصیه ما به شما این است که قبل از انتخاب این ورزش درباره سلامتی بدن خود و عاری بودن از آسیب های مفصلی و یا آسیب های دیگر مربی خود را آگاه سازید تا با توجه به وضعیت جسمانی شما آموزش های این ورزش را آغاز کند. این ورزش برای تمامی سنین مناسب است، علاوه بر این افرادی که دچار صدمه به عضلات شده اند می توانند با مشورت با متخصص این ورزش را برای دستیابی به سلامتی دوباره انتخاب کنند.

ورزش پیلاتس هماهنگی روح و جسم را به همراه خواهد داشت. بالا رفتن قدرت و تمرکز و درمان افسردگی و اضطراب از فواید این ورزش به شمار می آید که عامل مهمی برای انتخاب آن خواهد بود.

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار