کفش نایک طی سال های اخیر مورد استقبال عده زیادی از ورزشکاران تا افراد عادی قرار گرفته. نایک، امروزه یکی از شرکت های پرآوازه در دنیاست. اما در گذشته و مسیری که نایک طی کرد این کمپانی را به سختکوشی فراوان و شعار معروف این کمپانی نزدیک تر کرد. شعاری که می گوید ( فقط انجامش بده). در سال 1963 بود که فیل نایت یکی موسس های نایک سفری به ژاپن ...
کفش نایک طی سال های اخیر مورد استقبال عده زیادی از ورزشکاران تا افراد عادی قرار گرفته. نایک، امروزه یکی از شرکت های پرآوازه در دنیاست. اما در گذشته و مسیری که نایک طی کرد این کمپانی را به سختکوشی فراوان و شعار معروف این کمپانی نزدیک تر کرد. شعاری که می گوید ( فقط انجامش بده). در سال 1963 بود که فیل نایت یکی موسس های نایک سفری به ژاپن انجام داد؛ تحت تاثیر شرکت تایگر یکی از سازندگان کفش های ورزشی قرار گرفت. فیل نایت و برومن دو موسس نایک، متوجه پتانسیل بالای ساخت کفش های ورزشی و فقدان کتونی های ورزشی برای ورزشکاران آمریکایی شدند.
بعد از مدتی با جمع کردن سرمایه 1000 دلاری کسب و کاری کوچک دراین زمینه راه اندازی کردند. داستان شکل گیری اولین کتونی ورزشی نایک از هوش بالای دو موسس خبر می دهد. زمانی که دونده آمریکایی به نام کنی مور با استفاده کفش تایگر در مسابقات شرکت نمود اما به دلیل طراحی نامناسب نه تنها موفق کسب مدال نشد بلکه صدمه هم دید و درست در همین موقعیت، بورمن طراحی کتونی را مورد واکاوی قرار داد تا سرانجام کتونی ورزشی تایگر کورتز به تولید برسد. طراحی کورتز توسط بورمن به دلیل سبکی و نرم بودن مورد توجه قرار گرفت.
بورمن و نایت در ادامه مسیر همین روند رو پیش گرفتند تا سال 1972 که کتونی ورزشی جدیدی با نام شکل ماه تولید شد. دو سال بعداز تولید این کتونی ورزشی نوبت مدل توسعه داده شده بود. مدل Waffle Trainar با تغییراتی جزیی در کفی به بازار عرضه شد. با رونق گرفتن گرفتن کسب و کار در سال 1987 بود که برند نایک تمرکز اصلی خودش رو در بسکتبال معطوف کرده بود. تولید کتانی ورزشی Air Max خیلی زود مورد توجه ورزشکاران حرفه ای قرار گرفت و باعث فروش هرچه بیشتر این محصول شد. وسعت نایک امروزه به بیش از 45 هزار کارمند و مجموع گردش مالی این برند در سال 2012، 240 میلیارد دلار برآورد شد. کفش نایک در بیش از 130 کشور دنیا عرضه می شود و هرساله مدل های جدید در قفسه های فروشگاه قرار می گیرند.
پیش تر بورمن به همراه نایت، کفش های وارداتی از ژاپن را دربازار آمریکا عرضه می کردند. در ذهن آن ها تولید اولین کفش نایک همیشه وجود داشت اما اینکه به فروش می رسد یا نه مورد بحث هر دویشان بود. دردهه 50 و با افزایش محبوبیت رشته دو در آمریکا، فروش محصولات ورزشی از جمله کتانی رونق گرفت. در همین موقعیت نقص بزرگ کتانی های ورزشی مخصوص دو دیده شد. وزن زیاد همراه با ساختار سفت و محکم باعث شده بود تا ورزشکاران این رشته علاوه بر آسیب دییدگی های شدید، نارضایتی های زیادی هم داشته باشند. به همین خاطر بورمن تمرکز ویژه ای روی کتانی ها انجام داد.
بورمن اصل سبک بودن و در عین حال مقاوم بودن را برای طراحی یک کتانی ورزشی استاندارد در نظر گرفت. با دقت هرچه بیشتر روی الگوهای طراحی، کم کم بورمن دست به کار شد تا اولین محصول کاملا دست ساز برند به بازار عرضه بشود.. طراحی کاملا دست ساز بورمن باعث شد تا دونده ای به اسم دیویس در المپیک 1960 با کسب مدال طلا موفقیتی دو چندان برای نایت و نورمن به دست بیاورد. این موفقیت باعث شد تا بورمن با تمام قدرت مسیر پیش رو را جدی گرفته و برای گسترش کسب و کار با شرکت های پورتلندی وارد مذاکره شود.
درآن موقع بیشتر شرکت های صنعت کفش سازی آمریکا علاقه ای با تولید کفش های ورزشی نداشتند و بیشتر تمرکزشان بر روی تولید کفش بود به همین خاطر بورمن این نکته را در نامه هایش ذکر کند تا بتواند کمک هزینه ای برای توسعه به دست بیاورد. از بهینه سازی کتانی های تایگر تا تولید اولین کفش نایک و در ادامه تولید کتانی های بسکتبال با نام Air Max همه و همه به اوج گیری برند نایک کمک کردند. پشتکار بورمن همراه نایت باعث شد تا کمپانی به ثبات برسد و برنامه های توسعه در کم ترین زمان ممکن اجرایی بشوند. از تولید اولین کتانی تا کفش های مختلف باعث شده تا کمپانی نایک همیشه به بهتر شدن محصولات اهمیت ویژه ای قائل شد. از طراحی تا کیفیت ساخت همه و همه تافته ابدی نایک برای ارائه به مشتری و عرضه به بازار هستند. کفش نایک با الگوهای خاص و پیشرفته این برند تولید می¬شوند. پایدار بودن به اصول سبکی و بادوام بودن باعث شده تا کفش¬های نایک، الگویی برای دیگر تولید کننده های کفش در دنیا شود.
با افزایش روز افزون محصولات نایک، این برند هرساله مدل های جدید با قابلیت های جدیدی به بازار عرضه می¬کند. کفش نایک به همراه کتانی های ورزشی از به کارگیری الیاف های سبک تا طرح های جدید تولید و ساخته می شوند. محصولات نایک در گروه کتانی های پیاده روی به محصولاتی مثل Air Max 270, LeBron, Air Jordan, Air Vapor MAX, با تنوع مختلف برای انواع سلیقه ها خلاصه می شوند. تنوع محصولات کتانی آنقدر بالاست که سبک و سیاق های مختلف رو پوشش می¬دهد و به همین جهت باعث محبوبیت بالای این رده از محصولات بشود. یکی از مهم ترین فاکتورهای در این رنج قیمتی تفاوت محصولات است.
در واقع مشتری با هر بودجه ای توانای خرید جدیدترین محصولات نایک را دارد. این سبد محصولات متنوع، از انواع کفش نایک تا کتانی، نایک را قادر می¬سازد تا بازارهای هدف را گسترش بدهد تا سلیقه های مختلف جذب این برند بشوند. طراحی های به روز نایک باعث شده تا محبوبیت کتانی هایی مثل : Kobe IVPROTRO, Air Zoom, SB Team, Air Force روبه افزایش برسند و به همین خاطر طرح های مدرن جایگاهی ویژه برای این کمپانی دارد. استفاده به روز از فناوری، باعث شده تا مشتری بتواند متوجه تفاوت محصولات به روز با محصولات پیشین بشود. استفاده از الیاف های سبک همراه طرح های مدرن، جلوه ای ویژه به محصولات نایک داده است. نایک برای بیشتر نشان دادن این ویژگی ها، با استفاده ورزشکاران مشهور قابلیت های مختلفی را به مشتری ها معرفی کرده. استفاده از کمپین های تبلیغاتی گسترده در سراسر دنیا و مسابقات حرفه ای، برند نایک را در جایگاهی ویژه قرار داده. نایک برای محبوب کردن محصولاتش از جمله کفش و کتانی در رشته های مختلف از تبلیغاتی گوناگون بهره برده. در فوتبال با استفاده از برند مرکوریال و با بهره گیری از ورزشکار معروف، کریستیانو رونالدو، در بسکتبال با استفده از برند جردن. از تولید کفش نایک تا کتانی، همواره با انواع فناوری به بازار عرضه می شود.
دغدغه هر مشتری پیداکردن لوازم اورجیناله برای برندیست که مدنظر دارد، این حساسیت به جاست چراکه باعث بیشتر شدن اعتماد مشتری به برند و دادن اعتباری دو چندان به برند است دربازار امروزی هرچه یک برند محبوب تر بشود، کالاهای تقلبی با نام همین برند هم تولید خواهند شد. اگر راه های تشخیص بودن جنس اصل با جنس تقلبی معلوم نباشد، علاوه بر ضرر مشتری، حاشیه سود افراد متقلب افزایش پیدا خواهدکرد. راه های تشخیص اصل بودن کفش نایک به چند مورد بستگی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:
یکی از فاکتورهای اصلی برای تشخیص اصل بودن کفش نایک، قیمت محصول است. گاهی فروشنده ها برای ترغیب مشتری تخفیف های زیادی را برروی محصول پیاده می کنند. کالاهای اصل با قیمتی مشخص عرضه می شوند. این کالاها به هیچ وجه ارزان نخواهند بود و هیچ فروشنده ای نمی تواند با استفاده از تخفیف های گزاف، حاشیه سود خود را از بین ببره. برچسب نصف قیمت بودن هرکالایی نشان دهنده تقلبی بودن آن محصول است.
طرح های اورجینال کفش نایک با دقت و ظرافت های خاصی تولید می شوند. این یعنی ارائه طرح های با کیفیت بالا زمان زیادی از کمپانی سازنده می گیرد و به همین خاطر کپی کردن آنها ساده ترین راه برای به فروش رساندن محصول است. جنس های تقلبی اغلب از طرح های با کیفیت پایین با ساختاری عجیب عرضه می شوند که تشخیص دادنشان کار چندان دشواری نیست .
جعبه های اصل همیشه خوش ساختند و همیشه همراه محصول عرضه می شوند. نبود جعبه یکی از راه های تشخیص اصل نبودن کالاست. هر فروشنده ای که محصول را بدون جعبه و پلاستیک عرضه کند بی شک کالایی تقلبی را به مشتری خواهد داد. از گرفتن چنین محصولاتی جدا خودداری کنید. جعبه های کفش نایک با ساختاری استاندارد و همراه شماره سریال عرضه می شوند.
همیشه در جعبه های کفش نایک، شماره ساخت حک شده است. شماره ساخت محصول را با جعبه آن بررسی کنید. در صورت یکی بودن شماره ساخت، کالا اصل خواهد بود. اگر شماره ساخت محصول با شماره ساخت روی جعبه تطبیق نداشت بدون تردید کالا تقلبی است.
با توجه به دسته بندی های گوناگون محصولات نایک، قیمت ها نیز متنوع است. در واقع مشتری با هر بودجه ای می تواند کفش نایک و کتانی مورد نظرش را خریداری کند. در دسته کتانی های پیاده روی، قیمت محصولات از 65 دلار آغاز می شود و تا 250 دلار ادامه پیدا می کند. این رنج قیمتی مختلف هر مشتری را وادار به انتخاب در سبد محصولات متنوع می کند. هرساله با عرضه محصولات جدید، محصولات گذشته با قیمت های پایین تر همراه با تخفیف های گوناگون رده بندی می شوند. این تدبیر در قیمت گذاری علاوه بر دیده شدن محصولات جدید باعث به فروش رفتن محصولات قدیمی می شود. سیاست های قیمت گذاری نایک علاوه بر رقابتی بودن شاخص انعطاف پذیری را نیز دارا خواهند بود و به همین خاطر حق انتخاب همیشه همراه مشتری خواهد ماند.