آسیب های ورزشی که در کمین ورزشکاران مبتدی است

4 سال پیش
Rate this post

آسیب ورزشی مبتدیان در هر مقطعی ممکن است ایجاد شود. ورزش علاوه بر اینکه می تواند سطح آمادگی و میزان سلامت ورزشکار را ارتقا دهد به همان میزان نیز می تواند سلامت ورزشکار را تهدید کند. این تهدید بدان معنی است که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی، احتمال آسیب دیدن ورزشکار بسته به نوع فعالیت ورزشی اش افزایش پیدا می کند.

به همین خاطر هم ورزشکاران در سطوح حرفه ای که از آمادگی بالایی برخوردار هستند و هم ورزشکاران سطوح پایین و مبتدی ملزم به رعایت این نکات هستند. رعایت نکات ایمنی به این معنی نیست که ورزشکار هیچ آسیبی نمی بیند بلکه به این معنی است که با حفظ نکات ایمنی می توان از شدت آسیب وارد شده کاست.

آسیب ورزشی مبتدیان

هر ورزشی و در هر سطحی می تواند به ورزشکار در صورت رعایت نکردن نکات اصولی، آسیب وارد کند. اگرچه این آسیب ها در سطوح حرفه ای کمتر دیده می شود و بیشتر ورزشکاران حرفه ای با کمک متخصصان، در برابر صدمات ناگهانی بیمه هستند.

آسیب ورزشی مبتدیان

بیشتر صدمات در سطوح پایین تر و اغلب برای ورزشکاران مبتدی رخ می دهد. بنا بر گزارشات IFC ورزشکارن مبتدی 33% بیشتر از ورزشکاران حرفه ای در معرض خطر هستند. آسیب های ورزشی نیز خود به دو گونه متفاوت تقسیم شده است که در ادامه این دو دسته را معرفی می کنیم.

بیشترین ورزشی که سلامت ورزشکاران را تهدید می کند راگبی و بعد بوکس آمریکایی است. این یعنی هر دو گروه مبتدی و حرفه ای در معرض شدیدترین آسیب های جسمی هستند. آن چیزی که سلامت ورزشکاران این رشته ها را چند پله بالاتر قرار می دهد و محافظ آن ها می شود، حفظ آمادگی جسمانی و رعایت نکات ایمنی است.

به همین دلیل ورزشکاران با سطوح آمادگی بالا که بعضی از موسسات سنجش سلامتی آن را واحد G می نامند ضریب بالایی داشته باشد یعنی بدن ورزشکارن در بالاترین سطح آمادگی و مقاومت قرار دارد. و بر عکس هرچه این سطح پایین تر باشد، ورزشکار در معرض آسیب دیدگی است. البته این نکته برای ورزشکاران همه رشته ها صدق نمی کند.

بیشتر بخوانید: درمان درد عضلات بعد از ورزش

برای مثال در رشته فوتبال معروفترین فوتبالیست ها نیز دچار آسیب های شدید شده اند و بسته به میران فعالیت و نوع فعالیت این آسیب دیدگی ها متفاوت است. اما برسیم به ذکر این نکته که تفاوت آسیب دیدگی چیست.

به طور کلی آسیب دیدگی در ورزش را به دو دسته تقسیم می کنند. آسیب دیدگی حاد و آسیب دیدگی مزمن.

آسیب ورزشی مبتدیان پیچیدن مچ

آسیب دیدگی حاد مبتدیان

اگر ورزشکاری دچار پارگی رباط صلیبی شود، پزشک این اتفاق را آسیب دیدگی حاد و با سطح خطرناک قلمداد می کند. همچنین هر نوع شکستگی و پارگی رگ نیز جزو این دسته حساب می شوند. آسیب دیدگی حاد باعث می شود تا ورزشکار برای مدتی طولانی از مسابقات دور بماند و این یعنی فرم ایده آل او برای هر روز دوری از تمرینات، پایین می آید.

معمولا در آسیب دیدگی حاد پزشکان جراحی را توصیه می کنند که همان طور که پیش تر اشاره شد، به سطح آسیب دیدگی نیز بستگی دارد. شدت و نوع آسیب با تشخیص پزشک مشخص می شود و در ادامه در صورت انجام دادن آزمایشات در نظر گرفته شده، میزان دوری ورزشکار از تمرینات مشخص می شود.

بسته به هر ورزشی ممکن نوع آسیب دیدگی حاد فرق کند. برای مثال شدت آسیب دیدن تاندون در رشته دو با رشته فوتبال یکی نیست و میزان صدمه نیز در این دو رشته متفاوت است.

آسیب دیدگی مزمن هرگونه گرفتگی، کوفتگی و یا ورم و چنین صدماتی در دسته آسیب های مزمن قرار می گیرند. این گونه آسیب ها سلامت ورزشکاران به طور جدی تهدید نم کند و اغلب به طور مقطعی باعث جلوگیری از فعالیت ورزشکار می شود.

آسیب ورزشی مبتدیان

البته در صورت تکرار آسیب و شدت درد، با تشخیص پزشک مراتب باید به صورت کلی مورد بازبینی قرار بگیرد تا از آسیب دوباره به ورزشکار جلوگیری شود. آسیب دیدگی مزمن نیز چند سطح دارد که با شماره علامت گذاری می شوند.

برای مثال اگر پزشک تشخیص دهد که این نوع آسیب در درجه 1 است یعنی فورا باید مورد آزمایش و معاینه قرار گیرد تا از پیش روی آسیب وارد شده جلوگیری شود. به طور کلی آسیب دیدگی مزمن باعث دوری چند ماهه ورزشکار نمی شود و پزشک را وادار به جراحی نمی کند. اما در صورت تکرار آسیب دیدگی مزمن، ممکن است احتمال رخ دادن آسیب دیدگی حاد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: شروع دوباره ورزش بعد از نقاهت

اما چگونه باید مراقب آسیب ورزشی مبتدیان بود؟

همان طور که گفته شد، آسیب دیدن در ورزش امری اتفاقی است و هر چه قدر که ورزشکار در بالاترین سطح آمادگی باشد و مراتب ایمنی را رعایت کند، بازهم ممکن است صدمه بببیند. به طور پزشکان چند نکته را اعلام می کنند که می تواند از شدت آسیب بکاهد و سلامت ورزشکار را به طور جدی تهدید نکند.

برای مثال پزشکان توصیه می کنند که قبل از انجام تمرینات، بدن به خوبی گرم شود. انجام تمرینات کششی و عضلانی برای گرم کردن، دوی نرم جزو این دسته از تمرینات هستند. اگر جزو ورزشکارانی هستید که به تازگی تمرینات را شروع کرده اید، بهتر است با مشورت مربی تمرینات را از سطوح کم آغاز کنید و از فشار آوردن ناگهانی به بدن جدا پرهیز کنید. اگر تحت هر شرایطی دردی را در هنگام تمرینات احساس کردید بهتر است پزشک را در جریان قرار دهید و در صورت لزوم از ادامه تمرین جلوگیری کنید و یا اگر دردی را بعداز تمرین احساس کردید بهتر است تا قبل از شروع تمرین بعدی، پزشک و مربی را در جریان اتفاق قرار دهید.

آسیب ورزشی مبتدیان بستکتبال

برای حفظ سلامتی نیز پزشکان مجله سلامت رایت این نکات را توصیه می کنند:

  • از خواب کافی برخوردار باشید.
  • به تغذیه خود بیشتر از قبل اهمیت دهید.
  • قبل از انجام تمرینات، بدن خود را به خوبی گرم کنید.
  • ذهن خود را برای تمرین آماده کنید.
  • با کمک روانشناس ورزشی، استرس را کم و یا دور کنید.

این ها نکاتی هستند که به بهتر شدن کیفیت تمریناتتان کمک می کند و رعایت این نکات باعث می شود تا با داشتن شناخت کافی از بدن و نوع تمرین خود، میزان آسیب احتمالی وارد شده را کم کنید.

 

Rate this post
0
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

بدون دیدگاه

رفتن به نوار ابزار