عوارض عضلات شش تکه

4 سال پیش
عوارض عضلات شش تکه 2
Rate this post

شاید عجیب به نظر برسد، اما ممکن است تصور اینکه شش تکه شدن شکم و یا به اصطلاح خوش اندام شدن نیز عوارض داشته باشد، مانعی برای ورزش کردن و رسیدن به ایده آل ها شود. البته ناگفته نماند که پیرامون ورزش های مختلف شایعات بیشماری شنیده می شود که نه بنیان علمی دارد و نه مصداقی از شایعات دیده می شود. اما به طور کلی ورزش کردن غیر اصولی و افراطی نیز می تواند با عوارض عدیده ای همراه باشد. عوارض عضلات شش تکه نیز از همین موضوعات است که با توجه به استقبال بسیاری از افراد از این نوع عضله سازی بر آن شدیم تا درباب آن توضیحات مفصل ارائه دهیم. با اسپرت به برند همراه باشید.

عوارضی که در اثر سیکس پک عارض خواهد شد

سیکس پک در واقع به شش تکه شدن عضلات شکم می گویند. البته که تمامی افراد نمی توانند عضلات شکم را به صورت کامل نمایش دهند. از این رو برخی افراد تنها 4 پک دارند. ناگفته نماند که سیکس پک نامنظم نیز خود عارضه است که ما در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته که می توانید خواننده آن باشید. «چگونگی رفع سیکس پک نامنظم»

همانطور که اشاره شد ورزش پرورش اندام یا همان بدنسازی به علت عضلانی شدن بدن چندیست که مورد توجه عموم افراد قرار گرفته است. البته در این آمار سهم آقایان بیش از بانوان است. این برتری به این علت است که اندام بانوان به دلایل هورمونی و توده ای عضلات با مردان متفاوت بوده و در صورت انتخاب رشته بدن سازی کمی دیرتر از آقایان به نتیجه خواهند رسید. از این رو در این آمار سهم کمتری را از آن خود کرده اند. زمانی که فردی با شکم شش تکه می بینید در اولین لحظه چه چیزی در ذهن شما تداعی می شود؟ آیا به این مسئله فکر کرده اید؟

بی شک آنچه اول بار به ذهن خطور می کند اندامی ورزشی و سلامت اندام آن فرد خواهد بود. از این جهت اغلب افراد مشهور و سرشناس برای اینکه تناسب اندام و سلامت آن را به نمایش گذارند از این ورزش استفاده می کنند و بیش از اندام های دیگر به عضلات شکم توجه دارند. این عضلات در زیبایی اندام بسیار تاثیر گذار هستند. اگر دقت کرده باشید افراد با اضافه وزن نیز بیشتر به دنبال آب کردن چربی های شکم و فرم دادن به ان هستند از این رو شش تکه شدن عضلات آن مهم تلقی می شود. اما این عضلات چیستند و چطور به آن عضلات شش تکه می گویند؟

عوارض عضلات شش تکه

چیستی عضلات شش تکه شکم

این عضلات که به عضلات راست شکمی موسوم هستند، با پوششی یک دست از الیاف و فیبر ها در قسمت هایی چون بین استخوان شرمگاهی و دنده های پایین کشیده شده اند. اما آنچه این عضلات را به شش تکه تقسیم می کند یک تاندون بلند عمودی بین آن ها و سه تاندون افقی میان آن ها است. بنابراین عضلانی کردن شکم به معنای حذف چربی های اطراف این نواحی و تقویت عضلات آن ها است.

عوارض شش تکه شدن شکم

حال که دریافتید این عضلات چه نقشی در زیباسازی اندام دارند و چگونه فرصت نمایش پیدا می کنند، بهتر است آن روی این سکه را نیز ببینید. افراد بسیاری برای رسیدن به شکمی شش تکه از رژیم های غذایی به علاوه ورزش های سخت استفاده می کنند تا چربی نواحی عضات آب شده و نمایان تر شود. اما از عوارض شش تکه شدن شکم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وسواس فکری

افرادی که برای شش  تکه شدن عضلات شکم تلاش می کنند بی شک باید از رژیم غذایی مشخص و دقیق پیروی کنند و ساعت بیشتری را در روز به ورزش کردن اختصاص دهند. اما توجه داشته باشید رژیم های سخت گیرانه می تواند شما را دچار وسواس فکری در این باره کند؛ اینکه با افزایش مقداری کالری به ایده آل خود دست نیابید. در این صورت ممکن است در دراز مدت دچار ضعف شدید بدنی به علت انجام رژیم های سخت شوید. به خاطر داشته باشید توجه بیش از اندازه به شکل و نمای عضلات شکم شما را به فردی وسواسی بدل خواهد کرد که دائما در پی بهتر شدن است. شاید در وهله اول خواندن این عارضه کمی برای شما عجیب و بی معنی تصور شود، اما پیشنهاد می کنیم قبل از قضاوت با یک بدنساز حرفه ای صحبت کنید.

شش تکه بودن عضلات شکم مساوی با تناسب اندام نیست

همانطور که اشاره شد بسیاری از افراد داشتن سیکس پک را نشانه تناسب اندام و سلامت جسمانی می دانند، اما این طور نیست. به یاد داشته باشید داشتن شکم عضلانی نمی تواند شما را قوی تر نشان دهد. این عضلات تنها جنبه زیبایی داشته و هیچگونه کارایی و کاربرد ندارند. چه بسا هستند ورزشکارانی که بدون این عضلات دارای سلامتی و تناسب اندام نیز هستند. البته که عکس این جمله نیز صادق است.

داشتن رژیم غذایی

این باور برای بدنسازی ایجاد شده است که تناسب اندام در گرو عدم مصرف مواد غذایی است .این افراد خود را از بسیاری از مواد غذایی محروم می کنند تا به عضلات ایجاد شده بدن شان آسیبی نرسد. بنابراین یکی دیگر از عوارض، فوکوس بر ایجاد سیکس پک و افراط در رژیم غذایی است. البته ناگفته نماند این ورزشکاران می بایست به مدت هشت هفته از استفاده مواد غذایی چون نان و ، پاستا و غلات ، الکل، میوه ها ، دسر و شیرینی جات و فراورده های لبنی چشم پوشی کنند. با این وجود این پرهیز ها تنها در مدت زمانی کوتاه است و به معنا نیست که برای حفظ عضلات شش تکه شکم باید تا آخر عمر از این مواد غذایی پرهیز کرد.

عوارض عضلات شش تکه  2

آسیب به عضلات

همانطور که اشاره شد ایجاد سیکس پک مستلزم ورزش های سنگین است تا چربی سوزی و شکل گیری عضلات به نحو احسنت صورت پذیرید. از این رو با ورزش بسیار این امکان وجود دارد که عضلات ناحیه شکن با فشار مواجه و دچار کشیدگی شوند. از این رو آسیب به بافت ماهیچیه ای همیشه وجود خواهد داشت. بنابراین گرم کردن بدن قبل از ورزش و سرد کردن آن بعد از ورزش برای این دست ورزشکاران حیاتی است. برای اهمیت این دو مورد می توانید خواننده مقالات آن باشید. «سرد کردن وگرم کردن بدن»

ایجاد خستگی

با ایجاد شکم شش تکه چربی بدن به میزان بسیاری کاهش پیدا می کند، از این جهت ورزشکارانی که این عضلات را دارا هستند بیشتر از دیگر افراد فاقد سیکس پک دچار خستگی می شوند. از طرفی مصرف کالری کمتر برای جلوگیری از ایجاد توده های چربی خود ایجاد خستگی و ضعف در ورزشکاران را در پی خواهد داشت. نکته بعدی خستگی عضلات است. ورزش مداوم و نداشتن تغذیه کامل ضعف عضلات را ایجاد خواهد کرد.

بروز اختلال در قاعدگی بانوان

با همه گیر شدن ورزش بدنسازی و استقبال از آن توسط بانوان برخی اختلالات در بدن آن ها دیده شده است که با شروع این ورزش بی ارتباط نبوده است. اصولا بانوان زمانی که بعد از مدت ها به سمت ورزش می روند در صدی از افت و خیز عادت ماهیانه را تجربه می کنند که البته میزانی از آن طبیعی بوده، چراکه ورزش کردن تاثیر مستقیمی بر تشرحات هورمون ها خواهد گذاشت. علاوه بر آن تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی خود نیز عاملی دیگر برای تغییرات هورمونی و در پی آن تغییرات عادت ماهیانه در آن ها است. برداشتن وزنه های سنگین و ورزش های طولانی مدت می تواند بر سیکل قاعدگی تاثیر گذاشته و گاها موجب قطع آن شود. از این رو توصیه می شود که در صورت بروز مشکلات اینچنینی با مربی، مشاور تغذیه و پزشک زنان خود مشورت کنید. ممکن است این ورزش برای شما با عوارض بیشتری همراه باشد.

جمع بندی پایانی

همانطور که اشاره شد این ورزش به مانند دیگر ورزش ها می تواند زمینه ساز عوارض و آسیب های بدنی باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب رشته ورزشی به خوبی درباره ابعاد آن از جمله عوارض و معایب ها به خوبی تحقیق کنید. اینکه بدنسازی می تواند تناسب اندام را در پی داشته باشد به معنای مناسب بودن آن برای تمامی افراد نیست.

گرچه داشتن شکمی شش تکه نشان دهنده زحمت شما برای تناسب اندام است، باید به دستورات مربی خود به خوبی توجه کنید هر گونه زیاده روی و افراط در برنامه غذایی و تمرینات می تواند نتیجه عکس را در پی داشته باشد که در برخی مواقع جبران ناپذیر نیز خواهد بود.

Rate this post
1
نویسنده مطلب SportBrand

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • fatemeh
    8 ماه پیش

    شما گفتین که ورزش های سنگین و برداشتن وزنه سنگین میتونه باعث مشکلات بشه خب یعنی میشه هر روز یک ساعت ورزش کرد اما سنگین نه یا اون موقع هم باعث مشکل در قاعدگی میشه ؟؟؟ چون من سیکس پک دارم اما می‌خوام بیشتر بشه
    ممنون میشم زود تر جواب گو باشین

رفتن به نوار ابزار